Wednesday, April 29, 2020

My Interview with Helene Cixous, French Theorist and Philosopher

گفت و گو با الن سیكسو
Helene Cixous
 فیلسوف و تئوریسین فرهنگی

الن سیكسو در منظرگاه‌ها و جنبه‌های گوناگون فرهنگ و نقد تئوری مدرن، اثرگذار مهم سه دهه‌ی اخیر بوده است.
هر چند او بیشترین اثر را در جنبش فمنیستی سال‌های 1970 و اوایل 1980 داشته است، اما مطرح شدنش به عنوان یك تئوریسین از زمان انتشار بیانیه “خنده مدوسا” و “نوشتار زنان” آغاز شد و تا گسترش تحلیل‌هایش در استراتژی‌ها و تاكتیك‌هایی كه ساختار مردسالاری فرهنگی و اجتماعی را به چالش وامیداشت، ادامه پیدا كرد.
به عنوان یك متفكر آوانگارد، یك متفكر فمنیست بین‌المللی (هر چند الن به واژه‌ی فمنیست اعتقادی ندارد)، یك منتقد ادبی و تئوریسین فرهنگی، به عنوان رمان نویس، نمایشنامه نویس، و یك فرهیخته‌ی مردمی، وسعت و پیچیدگی نوشته‌هایش نشان از تعدد چالش‌های پیچیده و مدرن در منظرگاه‌های اندیشه دارد.
مهم‌ترین چالش، پركاری و تولیدات افزون فكری اوست. سیكسو بیشتر از 40 كتاب، بیشتر از 12 نمایشنامه و صدها مقاله و نقد ادبی را به چاپ رسانده است. هر چند عده‌ای كارهای خلاق او را از نوشته‌های تئوریک‌اش جدا می‌كنند، اما سیكسو هرگز این نوع تقسیم بندی را نپذیرفته است.
در كارهای او، تخیل با نقد ادبی و با تئوری فرهنگی، با بیانیه فمنیستی، با تحلیل سیاسی و با تاریخ فردی انسان درهم می‌آمیزد. و با هیچ‌ مانع مشخص و ویژه‌ای این ژانرهای گوناگون نویسندگی را از هم جدا نمی‌كند.

No comments: